Във вторник - 5 април 2011г., от 13 часа в столичния храм “Св. Седмочисленици” близки, приятели и почитатели ще кажат последно сбогом на големия актьор Георги Русев. 38 дни не му достигнаха да навърши 83 години. Отиде си на 1 април, но уви, това не беше една от шегите на Гочето, с които той щедро даряваше приятелите и почитателите си.
Хората го обичат заради многобройните му роли от филмите и десетилетия повтарят крилатите фрази:
Aбе, Гоше, ще оглушеем с това твое думкане, бе! Здравето ми взе! Ти мани мене, ами кокошките спряха да снасят, при 20 кокошки - яйца от пазара купувам! Аз и на война съм бил, ама такова чудо! Бомбардират, бомбардират, па спрат. Какво беше това чудо, какво беше това изкуство?” (“Оркестър без име”, 1982 г.)
“Куче-касичка. Къща-касичка. Заек-касичка. Имаме и модерно - зарче-касичка, шлем-касичка.” (“Опасен чар”, 1984 г.)
“Това куче защо е зелено? - То е крокодилче. - Защо не пише? - Заяжда. От влагата. - Лошо, другарю... - Седларов. - Лошо, Седларов, лошо.” (“Опасен чар”, 1984 г.)
“Прасета не може, а кучета и котки може, така ли? Санкции... глоби... Айде, де! Дочо Булгуров има пари да плати една глоба!” (“Селянинът с колелото”, 1974 г.)
“А-а, е този път ще се изключваме!” (“Вчера”, 1988 г.)
“Хигиената е майка на прогреса... На 58 години съм и нямам нито един кариес!” (“Вчера”, 1988 г.)
“Ама, Бамби... - Няма Бамби! Когато говориш с мен, ще мълчиш!” (“Дами канят”, 1980 г.)
24 години от живота и творческото си дръзновение Георги Русев посвети на Перникия театър. 13 от тях - от 1977 до 1990, той беше негов директор.
Още преди да реши да слезе от сцената през 2006-а на 78-годишна възраст, Георги Русев написа своите мемоари в книгата си "Мечтата ми". Тя не се продаваше, а беше доктояние само на хора, които я получаваха лично от него.
В нея Георги Русев разказва как с компромис е станал директор на театъра.
Никога не съм се блазнил да стана директор
Един ден през 1977 г. ме повикаха в ръководството на града. Казаха:
- Има решение да те предложим за директор.
- Опитайте – отвънах аз.
Бяха изминали 11 години от случилото се с мене в Младежкия театър. (бел. на ред. По идеологически причини е Георги Русев е преместен от Младежкия театър в Перник.) Все още обаче тежеше тази история. От Комитета за култура и от Съюза артистите казали”не!”.
След един месец в Комитета за култура обаче кан дисаха. Назначиха ме. Бях вече 11 години в Пернишкия театър, познавах града, проблемите му. Познавах окръга, познавах и българския театър. Можех да направя нещо добро. Бях играл много. Нямах никакви други интереси, освен творческите интереси.еланието ми не е било да директорствам. А не познавах и законите- Каквото съм мислил, това сам направил. Такъв директор бях.
Какво общо обаче имах аз с директорската рабона? Никога не съм се блазнил да стана директор. Бях последният човек, който би се съгласил да стане директор. Не бях за 50-те лева, които даваха на директорите. Директорът трябва да дава насока на нещата в театъра, а не да командва. По тази причина се съгласих да ме направят директор.
Цели 13 години, докато бях начело на Пернишкия театър, не можах да свикна, че съм станал директор. Никога не ходех в Комитета за култура да питам какво да правя. Желанието ми не е било да директорствам. А и не познавах законите. Каквото съм мислил, това и съм правил. Такъв директор бях.
Имахме добри актьори в Перник, веднъж съм го изтъквал. „Трява да направя такава постановса, че да заговори цяла България за нея!”. Така си мислех тогава, така бих мислил и ако сега съм пак директор на театър.
„На дъното! Само „На дъното!”
В София. Към София.
В мисията ми можеше да ме придружи само един човек. И аз поканих Добри Добрев – мил колега. Добър актьор с когото сме приятели от години. Колкото ми е помагал, когато бях директор в Пернишкия театър!
Още на другия ден след назвачевието ми за директор, заминахме с Добри за София. Бяхме още в 9 часа при Леон Даниел в оперетата, където тогава рабогеше той.
Казах му:
- Леоне, искаш ли да направиш в Перник „На дъното”?
- Да – огвърна ми той. – Искам.
С Добри просто бяхме щастливи!
След месец започнахме репетиции. Постановката излезе на премиера някъде в март месец.
Цяла България чу за „На дъното”. В края на годината Леон Даниел получи награда, мисля, че тя му беше първата национална награда за режисура от Съюза на артистите в България.
Победихме с първата стъпка.
Един театър няма ли върхове не е театър. Изкуството се оценява по върховете си, не по низините си!
iPernik отваря врати за всеки, който има да каже нещо!
Лична публикация - ще бъдете публикувани най-горе на първа страница на сайта!
Необходимо е единствено да Влезете с Фейсбук или да се регистрирате!